Zat ik daar met mn handen in het haar. Alles klopte. Dacht ik.
We hadden duidelijke afspraken gemaakt en het proces goed in kaart gebracht. Toch kregen we niet de gehoopte resultaten.
Wat ik toen niet wist, is dat ik vooral in de bovenstroom bezig geweest was. Dat zijn de dingen in een organisatie die feitelijk waarneembaar zijn. Denk hierbij aan de cijfers en de werkbeschrijvingen. In de bovenstroom werk je vooral met logica.
Dat de resultaten niet waren zoals ik wilde, nodigde me uit om naar nieuwe wegen te zoeken. Een van die wegen is het systemisch kijken naar vraagstukken in organisaties.
Misschien denk je wat is dat nu weer systemisch kijken?
We zijn allemaal lid van systemen zoals je familie, team, organisatie, sportclub. Al die systemen hebben hun eigen omstandigheden waardoor ze goed functioneren.
Bij systemisch kijken naar organisaties zoom je uit en kijk je naar het geheel. De resultaten horen bij een team, het team hoort bij een organisatie en de organisatie is actief in een bepaalde markt. Je kijkt bijvoorbeeld ook naar de interacties en verbindingen die er zijn.
Het systemisch kijken maakt dat ik andere vragen kan stellen als ik met mn handen in het haar dreig te zitten. Als het even niet gaat zoals ik denk dat het moet, weet ik dat het wat te vertellen heeft. Hierdoor kom ik eerder tot de kern van het probleem en kan er weer flow ontstaan.
Wil je weten op welk soort dingen je let als de dingen net niet lopen zoals je graag zou willen? Luister dan naar de podcast die ik met Leanne Steeghs opnam over de basisprincipes voor flow.