In ieder studentenhuis is dat wel een vraagstuk: hoe zorgen we ervoor dat we dit huis leefbaar en schoon houden?

Zelf heb ik het geluk gehad om met vier dames te wonen waar het in ieder geval de intentie was dat we dat met elkaar deden. Op de huisvergaderingen evalueerden we het corvee rooster wel eens. Vaak ontwierpen we een nieuw afstreeplijstje.

Echter na een aantal evaluaties trokken we een belangrijke conclusie uit de afstreeplijstjes. Bepaalde taken zoals de douche, de WC of het afval wegbrengen werden maar door bepaalde mensen gedaan. Dit onderzochten we zonder oordeel en we kwamen erachter dat iedereen eigenlijk wel z’n favoriete klusje had.

We besloten met elkaar om de situatie die ontstaan was te formaliseren en dat iedereen z’n favoriete taak wekelijks deed.

Zo was het huis schoon en had iedereen de klus die bij haar paste.

In teams gaat het vaak net zo. Dat iedereen wel een taak heeft die hij of zij het leukste vindt. De aanname die vaak gedaan wordt, is dat als je zelf iets niet leuk vind iemand anders het ook niet leuk vindt om te doen. Als je vanuit die aanname aan het werk gaat, kom je met een hete aardappel te zitten die doorgegeven wordt.

Veel leuker en effectiever is om eens een uitruilfeestje te organiseren. In deze sessie kun je met elkaar te kijken waar iedereen goed in is. Bespreken welke taken iedereen wel of niet leuk vindt om te doen. En vervolgens een uitruil van taken en verantwoordelijkheden doen.

Gegarandeerd meer werkplezier en resultaat!